Araç Klima Bakımı Nasıl Yapılır?

Araç Klima Bakımı Nasıl Yapılır?

Klima sistemi elemanlarının araç servis kataloğunda gösterilen yılı ya da kilometreyi doldurmaları veya birtakım nedenler dolayısıyla kontrol ve bakımdan geçmesi gerekir. Bu durum, sistemim maximum derecede çalışabilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Araç klima sistemlerinin genel bakımı ve kontrollerinde şu işlemler yapılmaktadır: Soğutucu akışkan kaçak testi.

Klima sistemi performans testleri.

  • Soğutucu akışkan değişimi.
  • Soğutucu akışkan seviye kontrolü.
  • Bununla beraber testlerin ve kontrollerin göstermiş olduğu sonuçlara göre sistem açılmalı ve tüm soğutucu akışkan devre elemanları bakım ve kontrolden geçirilmelidir. Klimada en fazla yapılan kontrol ve bakım filtre değişimi ve kontrolüdür.
  • Partikül (polen) sisteminin değişimi ve kontrolü.

Partikül filtresinin herhangi bir nedenle tıkanması, klima devresinden alınan verimde düşüş yaşanmasına sebep olur. Klimalarda 2 tip filtre mevcuttur. İlk filtre, araç içerisine giren polenin neredeyse tamamını tutar. Tutulan kısım % olarak düşünüldüğünde %90 olduğu görülmektedir. Fiber esaslı partikül filtresi tek kullanımlıktır. Polen ve tozları tutabilmek için elektrostatik özelliğe olan bu filtre, gözenekler pislik, toz gibi maddelerle dolduğu taktirde içerisinden geçen havayı süzme özelliğini kaybeder. Bu gibi durumlarda değiştirilmesi şarttır. Polen filtreleri, genel olarak araç içerisinde torpido gözünün hemen altında yer alır. İkinci tip filtreler ise kokuları temizlemesinin yanında aktif karbon da içeren filtrelerdir. Bu koku ve partikül filtresinde yanma tortularını ve egzoz gazlarının kokularını çekmeye yarayan aktif karbon yer almaktadır.

Temizlenebilir olan polen filtreleri, Türkiye’de çok fazla tercih edilmemektedir. Bu tip filtreler kirlendikleri taktirde çıkarıp yıkanarak tekrar kullanıma hazır hale getirilebilir. Temizleme sırasında üzerinde bulunan toz, böcek ve sinek ölüleri, havadaki asit parçacıkları, yağ birikintileri sıcaklıkla birleştiği zaman insan sağlığını olumsuz yönde etkilerken solunum sistemine de ciddi ölçüde zarar verir. Bunun dışında alerjik hastalıkların oluşmasındaki başlıca nedenlerden bir tanesi de temizlenebilir filtrelerdir. Tüm bunlar göz önüne alındığında bu filtrelerden kendi sağlığımız için uzak durmamız en doğrusu olacaktır. İnsanların çoğu araçta klima olduğunda polen filtresinin olması gerektiğini düşünmektedir. Ancak bu hiçte doğru bir bakış açısı değildir. Bizleri hasta edebilecek kadar ciddi sorunlara yol açan polenlerden kurtulmak için araçta klima olmasa bile polen filtresi bulundurulması ve düzenli periyodlarda kontrol edilip değiştirilmesi gerekmektedir. Sağlığımız için büyük ölçüde fayda sağlayan polen filtresinin değişimi mümkün oldukça sık yapılmalıdır. Bu konuda pek çok farklı görüş olmasına karşın polen filtresinin yılda en az 1 kez değiştirilmesi gerekir. Eğer imkanınız varsa yılda 2 kez değiştirmeniz, sağlığınızı daha fazla güvence altına almanızı sağlayacaktır. Değiştirme sıklığı aracın güzergahının tozlu olup olmamasına göre de değişiklik gösterebilir. Polen filtresinin tıkanması durumunda kabinde hissedilen temiz hava büyük ölçüde düşecektir. Bununla beraber camların normalden çok daha hızlı buğulanması da sizlere polen filtresinde tıkanıklık olduğunu işaret eder.

Klima sisteminin verimliliğinin kontrolü

Bu kontrole klima performans kontrolü ya da randıman testi adı da verilmektedir. Araçtaki klima sisteminin verimli bir şekilde çalışıp çalışmadığını öğrenebilmek adına belirli aralıklarla verim testine başvurulur. Klimanın soğutma performansını görebilmek için havalandırma çıkışındaki sıcaklık ölçülür. Buna göre gereken performansın alınabilmesi için ölçülen hava sıcaklığı 20C olduğu zaman havalandırma çıkışındaki sıcaklık yaklaşık olarak 10C’den biraz daha az olmak zorundadır. Ölçüm yapmak için analog ya da dijital termometreler kullanılabilir.

Klima sisteminin fiziki kontrolleri

Fiziki kontrol, klima sisteminde farklı noktalara dokunularak görülen sıcaklık durumunun olması gereken sıcaklık durumu ile karşılaştırılması anlamına gelmektedir. Sıcaklık durumu klima devresinin tüm elemanlarının her çıkış ve girişinde kontrol edilir.

Klima gazı seviyesinin kontrolü

Klima çalıştığı esnada klima gazının seviyesini (basımcını) kontrol etmek, arızaya neyim yol açtığının belirlenmesini veya arızalı bölgenin neresi olduğunun anlaşılmasını sağlar. Klima gazı seviye kontrolünü 2 şekilde yapmamız mümkündür. Bunlardan ilki gözlem camından gaz seviyesi kontrolüdür. Bu kontrolle nem tutucu filtre üzerinde içerideki gazın ne durumda olduğunun izlenebilmesi adına bir gözlem camı yer alır. Gözlem camında gazın görünümü esas alınarak içerisinde bulunan yağın yeterli olup olmadığı ve gazın seviyesi hakkında bilgi sahibi olunabilir. Gözlem camında kesinlikle baloncuk bulunmamalıdır. Kompresör çıkış ve giriş borularının arasında belli bir sıcaklık farkı olmalıdır. Klimanın kapatılmasının ardından gözlem camında kısa bir süre baloncuk oluşmalı; daha sonra cam tekrar berraklaşmalıdır. Eğer gözlem camından aşırı miktarda baloncuk geçtiğine şahit olunuyorsa bu bize sistemde yeteri kadar gaz olmadığını göstermektedir. Böyle bir durumla karşı karşıya kalındığında sisteme gerek duyduğu kadar gaz eklenmesi gerekir. Gaz eklerken gaz kaçağı olmadığına emin olmak adına yağ lekelerinin kontrolünün de yapılması gerekir. Kondensere su dökülerek soğuması sağlandığında dahi gözlem camında baloncuk görülmeye devam ediyorsa bu da sistemdeki soğutma gazının aşırı olduğunu işaret etmektedir. Bu durumda sistemden olması gerekenin dışında kalan gazın boşaltılması gerekir.

Manometre ile gaz seviyesinin kontrolü

Klima test cihazı manometre hortumları sisteme alçak basınç ve yüksek basınç uçlarından bağlanır. Bağlantı ardından devre tarafında yer alan musluklar açılır. Manometrelerden devrelerdeki basınçlar okunur ve katalogda gösterilen değerler ile karşılaştırılır. Ölçüm değerlerinin verdiği sonuçlara göre değerler yorumlanır.


BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Baymak Klima E-01 Arızası Ve Çözümü

Baymak Klima E-01 Arızası Ve Çözümü

Baymak Klima E-01 Arızası Ve Çözümü E01 arızası, Baymak marka klimalarda sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Bu …

Arçelik Mobil Klima Arıza Kodları Nelerdir

Arçelik Klima Kullanma Kılavuzu

Arçelik Mobil Klima Arıza Kodları Nelerdir Lider klima üreticilerinden olan Arçelik, her geçen gün klima …

İnverter Split Klima Nedir

18000 BTU Klima Nedir

İnverter Split Klima Nedir Teknolojinin neredeyse ışık hızıyla gelişmesi ile doğru orantılı olarak gelişmekte olan …

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

mattis adipiscing justo risus dolor quis,